Minimiorder
För onlineordrar i vår webbshop tillämpar vi ett minsta ordervärde på 200kr (exklusive eventuell fraktkostnad). Orsaken är att ordrar på lägre belopp minskar våra möjligheter att erbjuda våra produkter till ett förmånligt pris. Små ordrar belastar också vägtransporter och förbrukar paketeringsmaterial i onödan och bryter därmed mot vår ambition att tillhandahålla en ekologiskt hållbar tjänst.
Leveranstid
De allra flesta ordrar postas inom 24 timmar ifrån beställningstillfället (arbetsdagar). I de fall en beställning innehåller
varor som vi inte har i lager så är leveranstiden något längre. Leveranstider står angivet på respektive produktsida. I de fall en beställning innehåller både lagervaror och beställningsvaror så blir det den längre leveranstiden som gäller.
I vissa enstaka fall (mkt ovanligt) så är en beställningsvara slut även hos tillverkare och grossister, vi benämner den varan som "Restförd" i sådana situationer och meddelar Dig om detta så snart vi får
reda på det. En "Restförd" vara innebär oftast en försening på 1-2 veckor av din leverans och det går självklart bra att avbeställa utan kostnad i dessa fall (det går det för övrigt alltid bra att göra).
Leveransen
Vi skickar varorna i enlighet med det leveranssätt du väljer i kassan. I det fall vi vid orderhanteringen bedömer att leveranssättet ej fungerar för dina beställda varor av någon orsak så kan vi komma att ändra detta. Ingen extra kostnad debiteras då och vid det fall det nya leveranssättet är billigare så återbetalar vi differensen till Dig. I de fall du valt leverans med Postnord Varubrev eller med Earlybird och leverantören bedömer att försändelsen är för stor för att få plats i ditt brevinkast/brevlåda (ca 10% av fallen) så kan denne välja att lämna försändelsen utanför din dörr om det bedöms vara säkert, i annat fall vidarebefordras den till ditt lokala Postombud och Du får då
en avi med posten/email som Du använder för att hämta ut varorna med (ingen extra kostnad uppstår).
Leveransrisk
Kaffe.se ersätter eventuella skador på varor som uppstått under leverans till kund. Vid returer till Kaffe.se står avsändande kund för leveransrisken. Vi reserverar oss för eventuella förseningar som är utanför vår kontroll.
Utebliven leverans skall påtalas inom rimlig tid för att vi skall ha en chans att eftersöka försändelsen, normalt sett inom 14 dagar efter det att besked om att varorna postats gått ut till kund via email.
Ångerrätt
Du har alltid 14 dagars ångerrätt från det att Du mottagit varorna vilket innebär att Du som kund kan skicka tillbaka varorna till oss. Kostnade för returen står Du som kund för och vill du använda dig av vår returfrakt så förser vi dig med retursedel samt instruktioner, för detta drar vi sedan 39kr från det återbetalningsbara beloppet. Du kan också returnera på eget vis men då står du för hela den kostnaden själv samt även riskerna som en retur innebär (skadat gods, förkommet gods). En förutsättning för att du skall kunna utnyttja ångerrätt är att
originalförpackningar är helt obrutna, omärkta och i oförändrat skick. Du äger inte rätt att kräva återköp av öppnade askar. Granska förpackningarna noga så att Du vet att det är rätt produkter innan Du öppnar dem.
Meddelandet om att du vill utöva din ångerrätt skall skickas inom 14 dagar från det att du mottagit varorna till: info@kaffe.se.
Ange följande i ditt email:
Du kan också använda Konsumentverkets blankett för ångerrätt, den hittar du här: Konsumentverkets Ångerblankett.
Varorna skall returneras inom 14 dagar från det att du meddelat oss om att du vill ångra ditt köp. Om alla villkor för godkänd ångerrätt är uppfyllda så sker återbetalning normalt sett inom 14 dagar från ert meddelande till oss på samma betalsätt som det som användes vid ditt köp.
Produktgaranti
Vi erbjuder 1 års produktgaranti, dvs om produkten går sönder pga tillverkningsfel under den tiden så har man rätt att få en ny eller att få felet avhjälpt. Defekta produkter skall alltid sparas och returneras till oss. Denna 1-årsgaranti gäller ej öppnade konsumtionsvaror såsom tex kaffe eller te.
Reklamation
Det går självklart bra att reklamera defekta varor (även när det gäller skador som uppstått under transporten till er).
Meddelandet om att du vill reklamera en vara skall skickas till: info@kaffe.se.
Ange följande i ditt email:
OBS! skicka inga varor direkt till tillverkaren om inte vi instuerat Dig att göra detta, alla reklamationer måste först gå via oss. Du har 3 års reklamationsrätt men skall meddela oss om felet på din vara inom skälig tid vilket normalt sett är 2 månader ifrån det att felet upptäckts eller rimligen borde ha upptäckts. Observera att du också i vissa fall har möjlighet att reklamera pga fel i leverans eller försenad leverans.
Returadress vid reklamation elller ångerrätt:
Kaffe.se
Ringvägen 6
187 70 Täby
Tvist
Vid eventuell tvist följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) utlåtande eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN tillhandahåller en onlineplattform för tvistlösning.
Allmänna Reklamationsnämnden webbplats: https://www.arn.se
ARN
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR:s webbplats: https://ec.europa.eu/edr
Priser
Vid eventuell pågående priskampanj via länk eller rabattkod gäller att dessa ej kan appliceras i efterhand (dvs efter det att ordern fullgjorts i vår webbshop). Vi reserverar oss vidare för prisfel pga tekniska fel eller manuella misstag.
Bindande avtal
Bindande avtal har ej uppstått förrän order har granskats och skeppats till slutkund från vårt lager eller våra underleverantörers lager. Fram till dess sker så har säljare och köpare rätt att bryta köpet oavsett orsak. Köpare har även rätt att häva köp upp till 14 dagar efter leverans under vissa förutsättningar (se stycket "Ångerrätt" i Köpvillkoren).
Återbetalning
Vid godkänt återköp/reklamation återbetalas eventuell erlagd likvid till kundens personkonto eller om det rör sig om en kortbetalning till det konto till vilket kortet är kopplat. Återbetalning sker inom 14 dagar efter godkänt återköp/reklamation.
Åldersgräns
För att handla på Kaffe.se behöver Du vara 18 år eller äldre samt ha en för mottagande av paketförsändelser giltig svensk ID-handling eller ha vårdnadshavares godkännande för inköpet. Vid eventuella kortköp utförda med minderårigs kort ansvarar fullmaktsgivaren för kortet samt för de inköp som utförs med kortet samt att vårdnadshavares medgivande för inköpet inhämtats.
Abonnemang
Om Du har startat ett abonnemang hos oss får du alltid ett email ca en vecka innan kommande leverans. Du har då alltid möjlighet att avsluta abonnemanget med vändande email. Inga bindningstider eller extra avgifter finns i samband med abonnemang. Är det så att du missat vårt förhandbesked om en kommande leverans och varorna hinner levereras trots att Du inte önskar dem så ordnar vi med kostnadsfri retur. Självklart kan Du i samband med en sådan retur avsluta abonnemanget eller skjuta upp det, helt efter Dina egna önskemål.
Cookies
Vi använder oss av cookies för att underlätta vid beställningsproceduren. T ex kommer vårt system ihåg vad du har lagt i varukorgen även om du stänger ner din webbläsare och sedan återkommer till butiken. Läs mer HÄR.
Betalsätt
Vi erbjuder tre olika betalsätt:
1.) Faktura för företag
När du väljer att betala mot faktura så kommer det en faktura i PDF-formnat via email till dig i anslutning till att varorna levereras. Du har därefter 30 dagar på dig att betala fakturan. Om fakturan är obetald efter 30 dagar skickar vi ut en påminnelsefaktura där 60 kr i påminnelseavgift tillkommer. Om fakturan efter ytterligare 10 dagar fortfarande är obetald skickar vi ett kravbrev där ytterligare 180 kr i kravavgift tillkommer samt en dröjsmålsränta på 24% vilken beräknas från och med första fakturadatum, dvs den dag varorna postats till dig. Fakturafrågor besvaras via email.
2.) Paypal
Kontakta kundtjänst för instruktioner om hur du betalar med Paypal. Läs mer om Paypal som betalsätt här: paypal vanliga frågor.
3.) Klarna
I samarbete med Klarna och betallösningen Klarna Checkout erbjuder vi:
När du väljer betalsätt Klarna samt lämnar information i kassan så godkänner du Klarnas villkor.
Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du på Klarnas villkor.
För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice. Dina beställningar hittar du i Klarnas app.
Kredit- och adresskontroll
Vid betalsätt faktura abonnemang (ej genom Klarna) gör vi alltid en kreditkontroll av nya kunder där vi säkerställer att kunden ej har betalningsanmärkning eller skulder hos Kronofogdemyndigheten. Observera att vi normalt sett endast godkänner abonnemang till din folkbokföringsadress (utom i undantagsfall såsom tillfälliga leveranser till t ex sommarstuga etc.). Om Du ej blir godkänd i kontrollen får du omedelbart besked i realtid. Vi skickar även ut ett så kallat omfrågebrev med ett besked om att en kreditkontroll har gjorts oavsett om den godkännes eller ej.
Säker hantering av personuppgifter
När Du beställer varor hos oss sparar vi dina personuppgifter i enlighet med de regler som gäller enligt PUL (Personuppgiftslagen). Vi änvänder endast uppgifterna för att kunna fullgöra leveransen av dina varor samt för att kommunicera med Dig i samband med dina köp hos Kaffe.se. Du har rätt att ta del av de uppgifter vi har sparade om Dig samt begära att de tas bort i sin helhet eller ändras enligt Dina önskemål.